Interview
Op 8 mei 2025 interviewde mijn vriend László Balogh mij en plaatste dit interview op zijn blog. Omdat het in het Hongaars is, heb ik hier de vertaling op mijn site opgenomen.
Bedankt László for het delen en het interview. Neem hier een kijkje op zijn site.
Verzamelaars – Ivo Beuken
8 mei 2025 - De Verzamelaar
Mijn serie wordt uitgebreid met een nieuw deel, waarin ik verzamelaars zoals ik interview. Deze keer begeven we ons op internationaal niveau, want de hoofdpersoon van dit bericht is een Nederlander die naast zijn webshop met modelauto's ook een enorme verzameling bezit.
Er zijn veel goede webshops op het internet, maar de meeste bieden alleen nieuwe producten aan. Er zijn natuurlijk koop- en verkoopsites waar je oude uitgaven kunt vinden, maar ik vind het altijd veiliger om via een webshop te kopen. Het bijzondere aan Ivo's winkel is dat hij naast de actuele uitgaven ook oudere uitgaven verkoopt. Nu Little Wheels tijdelijk gesloten is, heeft zijn webshop duidelijk de grootste voorraad gebruikte modelauto producten. Ze hebben een groot aantal Minichamps-auto's uit de jaren 90 tot en met de jaren 2000, maar verkopen ook een aantal zeer zeldzame Romu-modellen die alleen in Japan verkocht worden.
En zijn verzameling... Het is moeilijk om er woorden voor te vinden. Helaas kon ik het niet in het echt zien, maar ik wilde het jullie graag laten zien en de eigenaar van deze collectie voorstellen. Zoals de meeste verzamelaars ontmoette ik Ivo tijdens een aankoop: er deed zich een klein probleem voor met een Alesi-model, vandaar dat ik contact met hem opnam. Hij pakte de situatie zeer correct en professioneel aan en uiteindelijk raakten we aan de praat over het verzamelen van modelauto's. Het bleek dat we op één lijn zaten. Er ontstond een goede relatie tussen ons en we hebben tot op de dag van vandaag nog steeds contact.
Had u ooit gedacht dat een klagende klant ooit een gesprek met u zou aangaan? 😄
Haha, dat is een goede vraag om mee te beginnen. Ik ben in de eerste plaats verzamelaar en in de tweede plaats handelaar. Als zodanig begrijp ik de verwachtingen van kopers volledig. Ze willen kwaliteit, met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Als handelaar probeer ik met hen te communiceren op de manier waarop ik dat zou verwachten als ik aan de andere kant van de tafel zou zitten. Dit werkt heel goed als je echt passende oplossingen kunt bieden. Soms ontstaat er tijdens een aankoop een gesprek tussen mij en de klant over verzamelen, en soms ontstaan er uit deze gesprekken vriendschappen. Dat is echt een fijn gevoel.
Dat is goed om te horen. Laten we verder gaan met uw webshop! Naast je collectie beheer je – zoals ik al zei – ook een webshop: https://www.yuui.nl/nl . Wanneer ben je ermee begonnen?
In 2013.
Dat is lang geleden! Hier in Hongarije – maar ook elders – mis ik vaak de echte winkels waar je de modellen in het echt kunt bekijken. Heeft u er ooit over nagedacht om een fysieke winkel te openen?
Nee, want ik run de webshop enkel als bijbaan. Ik kan het me niet veroorloven om een fysieke winkel te openen. Dat zou hele andere kosten en openingstijden met zich meebrengen. Ik heb een fulltimebaan die ik niet wil opgeven om een modellenwinkel te openen. Ik ben het met je eens dat fysieke winkels niet mogen verdwijnen. Als ik in een nieuwe stad ben, bekijk ik graag zelf het lokale aanbod om te zien of ik het model kan vinden waar ik al lange tijd naar op zoek ben...
Volkomen begrijpelijk. Wanneer en hoe is je passie voor Formule 1 begonnen? Nederland heeft de wereld meer F1-coureurs gegeven dan Hongarije. Was er een Hongaarse deelnemer voor wie je juichte, of was er iemand anders die een grote invloed op je had?
Mijn passie voor Formule 1 begon in 1991. Ik zat tv te kijken en plotseling verscheen er een man die zijn McLaren op een geweldige manier bestuurde: Ayrton Senna, die dat jaar uiteindelijk wereldkampioen werd. Vanaf dat moment was hij mijn held. Het seizoen van 1992 was moeilijk voor mij, maar ik had gehoopt dat 1993 en 1994 beter zouden zijn. En helaas weten we hoe zijn verhaal is afgelopen...
Hoe dan ook, ik vond het erg leuk om Microprose Grand Prix te spelen met mijn vrienden op de PC , waarbij we probeerden elkaars rondetijden te verbeteren.
Jazeker, Grand Prix 2 was ook een van mijn favorieten als kind! Maar laten we teruggaan naar het hoofdonderwerp: wanneer ben je begonnen met het verzamelen van Formule 1-modellen?
Ik begon met verzamelen rond 1991-1992, aanvankelijk 1:20 Tamiya-modellen die ik zelf in elkaar zette. De montage zelf vond ik erg leuk, maar het spuitwerk en de stickers vond ik minder leuk. Vooral aan de stickers op de Goodyear-banden, die steeds bleven opkrullen, heb ik slechte herinneringen aan. De andere reden dat ik stopte, was dat ik na ongeveer 25 verschillende auto's geen nieuwere modellen meer kon vinden in de winkels bij mij in de buurt.
Later bezocht ik een beurs in Aken, Duitsland, waar ik uiteindelijk geen Tamiya-model kocht, maar twee 1:43-modellen: een McLaren uit 1993 en een Williams uit 1994 – allebei auto's van Ayrton Senna natuurlijk. Toen stelde ik mezelf als doel om alle auto's van het seizoen 1994 te bemachtigen. Uiteindelijk lukte het me met Minichamps en Onyx-modellen en zo werd mijn nieuwe hobby geboren.
Dus 1:43 is de hoofdrichting, maar in het begin had je ook 1:20 modellen. Heb je nog andere schaalauto's in je verzameling?
Nee, die heb ik niet. Als kind had ik niet het geld of de ruimte om 1:18-modellen te verzamelen. Nu heb ik teveel 1:43 auto's, dus heb ik geen ruimte meer. De schaal 1:64 sprak mij nooit echt aan. Hoewel ik modellen met een schaal van 1:12 mooi vind, ben ik toch blijer met vijftien modellen met een schaal van 1:43 dan met één model met een schaal van 1:12.
Op basis van de foto's heb je veel modellen, maar weet je precies hoeveel?
Nee, en dat is nogal flauw, toch? Ik ben momenteel bezig met het heropbouwen van mijn F1-database. Je kunt het hier bekijken:
https://f1models.site/F1database/index.php
Als het klaar is, kan ik eindelijk precies uploaden welke modellen ik in mijn verzameling heb. Ik schat dat het aantal ergens tussen de 1000 en 2000 ligt.
Dat is prachtig! Er zitten een hoop zeldzaamheden tussen waar andere verzamelaars alles voor zouden geven. Ongelooflijk, maar er is zelfs een Minardi uit 1987. Ik ben echt jaloers op je! 😄 Is er eentje die jouw absolute favoriet is?
Ik zou een onderscheid maken tussen de zeldzaamste en de meest favoriete modellen. Ik zou twee Schumacher-modellen tot mijn zeldzaamste stukken rekenen: de Benetton uit 1995 (GP Frankrijk, MSC#17) met marmeren plaat en de Benetton uit 1992 met een racecircuit inlegkartonnetje. Over dat laatste wil ik je kort iets vertellen: ik kocht het in Duitsland voor slechts 5 Duitse mark, omdat het niet onder licentie was en dus niet officieel op de markt gebracht mocht worden. Later werd het uitgebracht als onderdeel van de Michael Schumacher-collectie (#1) – met een ander inlegkartonnetje.
Mijn twee favoriete modellen:
- De Team Modena 291 Lamborghini uit 1991 – een prachtige metallic blauwe auto.
- Andrea Moda S921 – een zwarte auto dat zich op de baan meer als een baksteen bewoog, maar het verhaal van teambaas Andrea Sassetti maakt dit team echt spannend.
Ja, dat zijn echt bijzondere modellen, daar wordt iedereen blij van. Is er iets waar je al lang naar verlangt, maar wat je nog niet hebt?
Momenteel ligt mijn focus op het Senna-tijdperk: ik verzamel Spark modellen uit de periode 1984-1994 in schaal 1:43. Ik wil heel graag de door Raceland uitgebrachte Eurobrun-auto's van Gregor Foitek en Roberto Moreno in handen krijgen. Mocht iemand deze hebben en ze willen verkopen of ruilen met mij voor iets uit mijn winkel, stuur dan een e-mail naar info@yuui.nl 😊
De eeuwige vraag: Minichamps of Spark? Heb je een duidelijke favoriet? Hoe weet u of beide fabrikanten hetzelfde model auto aanbieden?
Ik begon met Minichamps en heb lange tijd alleen dat verzameld. Er worden tegenwoordig echter minder klassieke F1-auto's uitgebracht, dus ik kies steeds vaker voor Spark-modellen. Ik heb niet echt een favoriet. De prijzen zijn vergelijkbaar, soms is Spark leuker, en soms Minichamps.
Als winkeleigenaar krijg ik echter van Minichamps veel meer beschadigde modellen binnen dan van Spark. Vanuit dit oogpunt is Spark voor mij dus de winnaar.
Als verzamelaar geef ik de voorkeur aan de dozen van Minichamps: ze zijn aan drie kanten transparant en kunnen gemakkelijk worden gestapeld.
En nog een klassieke vraag: wat vinden je familie, partner en vrienden van je hobby? Steunden ze jouw passie of keken ze je vreemd aan?
Mijn Formule 1-fanvrienden waarderen mijn hobby veel meer dan mijn familie. Mijn familie zou gelukkiger zijn als ik zou stoppen met het verzamelen en de webshop, zodat ik meer tijd met hen doorbreng. Bovendien nemen de winkel en de ophaalruimte nogal wat ruimte in beslag in ons huis en daar zijn ze ook niet zo blij mee.
Heeft u er wel eens over nagedacht om een tentoonstelling van uw collectie te organiseren?
Nee, maar als u uw bestelling persoonlijk komt ophalen, kunt u wel alvast mijn collectie bekijken. Een deel ervan staat tentoongesteld.
In ons land wordt het verzamelen van kwaliteitsvolle Formule 1-auto's gezien als een smalle subcultuur, zelfs binnen de subcultuur zelf. Hoe is de situatie in Nederland? Is jouw Formule 1-koorts toegenomen met de komst van Max Verstappen? Bovendien is hij niet zomaar een doorsnee deelnemer, maar een meervoudig wereldkampioen in de sport.
In 1994, toen Jos Verstappen de Formule 1 inging, was er in Nederland wel enige interesse, maar de echte doorbraak kwam pas met het debuut van Max in 2015 en in 2016 won hij zijn eerste race. Toen is de populariteit van de sport echt explosief toegenomen.
Minichamps – en in mindere mate Spark – hebben de laatste jaren echter te veel verschillende Verstappen-modellen uitgebracht. Minichamps heeft bijvoorbeeld vrijwel alle racewinnende auto's uitgebracht. Het jaar 2023 was in dit opzicht al belachelijk, want Max won bijna elke race en verzamelaars konden het gewoon niet bijhouden. Veel mensen kiezen er nu voor om slechts 1-2 modellen per seizoen te kopen.
Hierdoor gaven veel mensen de hobby op en verkochten hun verzamelingen op diverse marktplaatsen. Dit leidde uiteindelijk tot een prijsdaling.
Heeft u, naast mij, nog andere Hongaarse klanten?
Om privacyredenen kan ik geen namen noemen, maar het zouden zomaar Gábor, Csaba, Tamás of Zsolt kunnen zijn. Als ze je blog lezen, herkennen ze zichzelf vast wel. Ik wil hen – en alle Hongaarse bezoekers – bedanken!
Is er ter afsluiting nog iets dat u tegen andere verzamelaars wilt zeggen?
Het verzamelen van modellen moet leuk zijn, geen obsessie. Betaal er geen belachelijke bedragen voor - wacht geduldig. Als het juiste moment komt, onderneem dan actie. En misschien wel het allerbelangrijkste: het is een hobby die je op elk gewenst moment kunt onderbreken of zelfs stoppen. Vergeet uw vrienden en familie niet: zij zijn veel belangrijker dan deze kleine dingen.
Leer de wereld – of zelfs je eigen land – kennen voordat het te laat is. Ik had geluk: ik bezocht Hongarije voor het eerst in 1988 met mijn ouders, in 2007 voor mijn werk en nu ga ik er in augustus weer heen - dit keer met mijn kinderen en mijn vrouw. Jullie hebben een prachtig land. Als kind was ik gefascineerd door de Donaubruggen, het Parlement, het zomerweer en de vriendelijke mensen.
Mocht je ooit naar Nederland komen – zoals József Kiprich of Balázs Dzsudzsák – dan hoop ik dat je net zulke positieve ervaringen zult hebben als ik met de Hongaren had.
Ik wens de lezers van mijn blog veel succes!
---
Ik wil Ivo nogmaals hartelijk bedanken voor het interview en ik wens hem veel succes met de webshop en de collectie. Het was geen kort interview, maar we belonen degenen die hebben doorgezet.
Bron: https://f1modelljeim.blog.hu/2025/05/08/gyujtok_ivo_beuken